Everyone's a Winner!



Božićni i novogodišnji praznici su u zemljama potrošačkog obilja postali sinonim za kupovinu like there is no tomorrow. Ali, poslednjih godina su sve prisutnije i brojnije kampanje u kojima se, nasuprot zvaničnom pozivu medija i reklama: Shop ‘till You Drop, poručuje: Stop Shopping! Još od 1992. kanadski aktivisti iz Adbustersa promovišu Buy Nothing Day, koji se sada obeležava u 65 zemalja i objedinjuje slične inicijative.

Buy Nothing Day je istog datuma kada i Black Friday, dan posle Dana zahvalnosti, koji se u USA slavi poslednjeg četvrtka u novembru, tako da može da se padne od 23 - 29. novembra. Tog dana počinje tradicionalna sezona božićne kupovine. Sve je već okićeno u božićnom duhu, mnogi dobijaju slobodan dan da bi učestvovali u masovnoj kupovini, a retaileri su in the black (turning a profit).

BND se promoviše, između ostalog, i u korporativnim medijima (pogledajte prošlogodišnje gostovanje tim povodom na CNN-u osnivača Adbustersa). I ove godine MTV je odbio da emituje njihov pig video, pa Adbusters traži da izvršimo pritisak na MTV da pusti spot koji upozorava na opasnosti preterane potrošnje (overconsumption). Izgleda da Adbusters smatra da je moguće i poželjno da se bori unutar sistema korporativnog kapitalizma kampanjama koje mogu da se okarakterišu kao marketing antimarketinga. Po njima delovanje u sivoj zoni kreira kontroverzu i podstiče na razmišljanje o njihovim anti-reklamama.

Kampanja oko BND-a se nastavlja različitim manifestacijama koje bi trebalo da rezultiraju obustavljanjem božićne kupovine. Pored Buy Nothing Christmas kampanje Adbustersa, postoje i Buy Nothing Christmas inicijative iz religiozne, hrišćanske perspektive.

Još jednu inicijativu koja prati BND pokrenula je grupa iz Bolonje prošle godine, a pridružuju joj se i drugi evropski gradovi. Win Nothing Day je organizovan tako što su aktivisti na proizvode u prodavnicama nalepili obaveštenje o nagradnoj igri, sa kodom koji treba ukucati na sajtu, gde su potrošači saznali da je svako od njih pobednik, ali da nema nagrade, tj. osvojili su ništa. Ova akcija dosta dobro ukazuje na nade koje imamo kada kupujemo, da ćemo kupovinom dobiti više od samog proizvoda. Žižek u jednom svom tekstu govori o logici nagradnih igara i misteriji robe, koju razmatra na prozaičnom primeru Kinder-jajeta. Plastična igračka koju nalazimo u jajetu ispunjava centralnu prazninu (void) naše želje i skriveno je blago (agalma) u centru stvari koje želimo.

Ova materijalna ("stvarna") praznina u centru, naravno, predstavlja strukturalni ("formalni") jaz (gap) u smislu u kome nijedan proizvod nije "stvarno TO", nijedan proizvod ne ispunjava očekivanja koja podstiče. (...) Kao što već znamo od Marxa, roba je misteriozan entitet prepun teoloških kaprica, određeni objekat koji zadovoljava određenu potrebu, ali u isto vreme obećanje "nečeg više", nedokučivog uživanja čija je prava lokacija fantazija – i sva reklama je adresirana na ovaj fantazmatski prostor. (...) Kinder-jaje zato pruža formulu za sve proizvode koji obećavaju "više" ("kupite DVD plejer i dobićete 5 DVD-ova besplatno", ili, u još direktnijoj formi, još istog – "kupite zubnu pastu i dobićete trećinu gratis"), (...) funkcija ovog "više" je da popuni nedostatak jednog "manje", da kompenzuje činjenicu da, po definiciji, artikl nikad ne isporučuje svoje (fantazmatično) obećanje. Drugim rečima, ultimativni "pravi" artikl bi bio onaj kome ne bi bio potreban nikakav dodatak (...) – "dobijaš ono što si platio, ni manje ni više."


"Posmatrač ne pronalazi ono što želi; on želi ono što vidi."
Kadar iz filma Guy Deborda O odbijanju svih mišljenja (1975)

Popular posts from this blog

Somewhere Over The Rainbow

Istina o Deda Mrazu

Svet je lep

LED Throwies for Everyone!

The Rise of Disaster Capitalism

Grups Take Over the World

Doll Parts

Warhol vs. Banksy