Svet je lep


Internacionalni festival fotožurnalizma Visa pour l'Image održan je u septembru u Perpignanu u Francuskoj. Iz ovogodišnje selekcije su sledeće fotografije. Tekst koji navodim uz fotografije je deo eseja Pisac kao proizvođač Waltera Benjamina, koji je sačuvan sa predavanja održanog 1934. u Parizu. Citirano iz: W. Benjamin - Eseji, Nolit, BG, 1974.

(...) I hteo bih na početku svojih izlaganja o "novoj stvarnosti" da postavim tezu prema kojoj snabdevati aparat, ne menjajući ga – u mogućnoj meri – predstavlja krajnje sporan postupak, čak i onda kad izgleda da je građa kojom se ovaj aparat snabdeva revolucionarne prirode. Nalazimo se, naime, suočeni sa činjenicom - koju je protekla decenija u Nemačkoj obilato dokazivala – da buržoaski aparat proizvodnje i publikovanja može asimilovati zapanjujuće gomile revolucionarnih tema, pa čak ih i propagirati, a da time ne stavi pod znak pitanja svoje postojanje i postojanje klase koja ga poseduje. To u svakom slučaju ostaje tačno sve dok ga snabdevaju rutineri (...). I tvrdim dalje da znatan deo takozvane leve književnosti nije imao nikakvu drugu društvenu funkciju sem da iz političke situacije izvlači stalno nove efekte kako bi zabavio publiku. Time sam došao do "nove stvarnosti". Ona je uvela u modu reportažu. (...)

Paul Nicklen for National Geographic Magazine
Arctic Ice Edge – Ženka leopard foke sa ulovljenim pingvinom.


Radi očiglednosti stavljam u prvi plan fotografsku formu reportaže. To što za nju važi treba preneti i na književnu formu. I jedna i druga zahvaljuju svoj izvanredan polet tehnici publikovanja: radiju i ilustrovanoj štampi. (...) Ali sada pratite put fotografije. Šta vidite? Ona postaje sve iznijansiranija, sve modernija, i rezultat je takav da ona više ne može prikazati nijednu najamnu kućerinu ili gomilu smeća a da ih ne ulepša. Da i ne pominjemo njenu nesposobnost da o nekoj brani ili fabrici kablova kaže nešto drugo sem ovoga: svet je lep. (...) Njoj je, naime, pošlo za rukom da čak i bedu, shvatajući je na pomodan i tehnički usavršen način, učini predmetom uživanja. Jer dok je ekonomska funkcija fotografije u tome da pomodnom preradom donosi masama sadržine ranije isključene iz njihove konzumacije – proleće, istaknute ljude, strane zemlje – jedna od njenih političkih funkcija je u tome da svet, takav kakav jeste, iznutra – drugim rečima: pomodno – obnovi. (...)

Jonas Bendiksen / Magnum Photos for National Geographic Magazine
Mumbai, India - Slam New Dharavi u senci novoizgrađenog Bandra-Kurla Complexa, u kome se nalaze sedišta multinacionalih kompanija.

Drugim rečima: tek prevladavanje onih kompetencija u procesu duhovne proizvodnje koje, prema buržoaskom shvatanju, predstavljaju njegov poredak, čini ovu proizvodnju politički korisnom. (...)

Govorio sam o tome kako izvesna pomodna fotografija čini bedu predmetom potrošnje. Okrećući se "novoj stvarnosti" kao književnom pokretu, moram krenuti korak dalje i reći da je ona borbu protiv bede učinila predmetom potrošnje. Doista, njeno političko značenje iscrpljavalo se veoma često u preobraćanju revolucionarnih refleksa, ukoliko su se pojavljivali kod buržoazije, u predmete razonode, zabavljanja, koji su se lako uklapali u delatnost velegradskih kabarea. Preobražaj političke borbe – koja prisiljava da se donose odluke – u predmet kontemplativnog zadovoljstva, preobražaj te borbe iz sredstva proizvodnje u potrošnu robu – eto to je karakteristično za ovu književnost. (...)

Popular posts from this blog

Somewhere Over The Rainbow

Istina o Deda Mrazu

LED Throwies for Everyone!

The Rise of Disaster Capitalism

Everyone's a Winner!

Grups Take Over the World

Doll Parts

Warhol vs. Banksy